Live Help Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 09-234 13 11

Waar ben je naar op zoek?

header image
Pionier
8,3 (50)

Rondreis Zijderoute

65 dagen
v.a. € 8.295,-
Reisdocumenten

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Ja, voor een aantal van deze bestemmingen is een visum nodig voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit. 

Binnenkort volgt er meer informatie over de visum procedure van deze reis. Onze partner Visa4Travel helpt je in de tussentijd graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

 

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Accommodatie en transport

Accommodatie en transport

Vervoer
De gehele tocht van Tbilisi naar Beijing leggen we over land af! Om optimaal te kunnen genieten van al het fraais wat er onderweg te zien is, maak je overwegend gebruik van eigen vervoer. Over het algemeen zullen dat kleine (mini- of midi)bussen zijn, soms twee minibusjes en soms een grote bus. In Georgië. Armenië, Iran, Turkmenistan en Oezbekistan zijn de bussen overwegend airconditioned. In Kirgizstan wordt afhankelijk van de groepsgrootte en de weersomstandigheden gebruik gemaakt van minibusjes of een grote bus. Soms wordt er een 6WD truckbus ingezet. Flexibiliteit in dit opzicht is een vereiste, je reist telkens weer met andere bussen.

Voor optionele excursies huren we ter plaatse eigen vervoer of sluiten we ons aan bij een excursie die ter plekke wordt aangeboden. Dit gebeurt in overleg met de deelnemers van de groep.

Vanaf Kashgar worden de (lange) trajecten per trein afgelegd. Je slaapt in China op de nachttreintrajecten in de hardsleeper klasse. In de slaapwagon zijn open compartimenten met zes bedden (met beddengoed) boven elkaar. Op elk rijtuig bevinden zich toiletten en wastafels. In de trein bevindt zich meestal een restauratiewagen, waar je kunt lunchen en dineren. Ook worden maaltijddozen rondgebracht in de wagons. De maaltijden op de trein zijn niet bij de prijs van het treinkaartje inbegrepen.

LET OP: de treinkaartjes worden gereserveerd op basis van je paspoortgegevens. Zorg dus dat deze up to date zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je mijn.site.

NB: Mocht je in China per trein in de comfortabelere softsleeper klasse willen reizen (tegen meerkosten), dan kun je dit opgeven bij je boeking. In de slaapwagon met de softsleeper klasse zijn gesloten compartimenten met 4 bedden per compartiment (met beddengoed) boven elkaar. Door omstandigheden in het hoogseizoen kan het zijn dat er op een traject geen softsleeper beschikbaar is. In dat geval wordt het niet genoten softsleeper traject bij thuiskomst teruggegeven. Op deze reis kan de softsleeper-klasse worden bijgeboekt op de 3 trajecten Kashgar - Daheyan (Turpan Train Station) / Jiayuguan-Xi'an / Xi'an - Beijing. Let wel op dat reizigers die een softsleeper hebben geboekt in een andere compartment terecht kunnen komen dan reizigers die voor een hardsleeper hebben gekozen.


Vanzelfsprekend kan de lokale situatie aanleiding geven tot veranderingen in de route. Wegwerkzaamheden en overstromingen kunnen daar de oorzaak van zijn. We doen dan uiteraard ons best om een zo goed mogelijke andere route te vinden.

Onderweg zal je meerdere malen de gelegenheid hebben tot een picknick-lunch. Om zo min mogelijk afval te produceren, verzoeken we alle deelnemers zelf een bordje en bestek mee te nemen wat tijdens deze picknick-lunches kan worden gebruikt.

De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.

Reisafstanden
Tbilisi naar Kutaisi via Gori: 275 km/ 4,5 uur
Kutaisi naar Vardzia via Borjomi en Khertvisi: 240 km/ 5 uur
Vardzia naar Georgisch-Armeense grens: 85 km/ 2 uur en 15 minuten
Georgisch-Armeense grens naar Gyumri: 50 km/ 1 uur
Guymri via Aruch en Amberd Fort naar Yerevan: 170 km/ 3 uur
Yerevan via Khor Virab, Garni en Geghard naar Yerevan: 180 km/ 3 uur 
Yerevan via Sevan en Noravank naar Dzjermuk: 270 km/ 4 uur
Dzjermuk via Carahenge, Tatev en Khndzoresk naar Goris 150 km/ 4 uur
Goris naar Iraanse grens: 160 km/ 4 uur
Iraans grens via Sint Stefanus naar Tabriz:
Tabriz via Kandovan naar Takab: 320 km / 5 uur
Takab naar Takht-e-Soleyman : 42 km/ 1,5 uur
Takab naar Sanandaj: 185 km/ 4 uur
Sanandaj naar Hamadan: 325 km / 5 uur
Hamadan via Ghom naar Kashan: 410 km / 6 à 7 uur
Kashan naar Isfahan: 325 km / 5 uur
Isfahan naar Shiraz: 485 km / 7 uur
Shiraz via Pasargad naar Yazd: 450 km / 7 uur
Yazd naar Tabas: 450 km / 7 uur
Tabas naar Mashad: 550 km / 8 uur
Mashad naar Ashgabat: 220 km / 3 uur
Ashgabat via oud-Merw naar Mary: 420 km / 6 tot 8 uur
Mary naar Buchara: 375 km / 6 uur
Buchara via Shachrisabz naar Samarkand: 470 km / 8 uur
Samarkand naar Tashkent: 350 km / 5 uur
Tashkent naar Akzu Djabagly: 280 km / 5 à 6 uur
Akzu Djabagly naar Bishkek: 350 km / 6 à 7 uur
Bishkek via Burana-toren naar Tamchi: 240 km / 4 à 5 uur
Tamchi naar Karakol: 180 km / 3½ uur
Karakol naar Tuura Suu: 220 km / 6 à 7 uur
Tuura Suu naar Son Kul: 300 km / 6 à 7 uur
Son Kul naar Tash Rabat: 300 km / 6 à 7 uur
Tash Rabat naar Kashgar: 295 km / 5 uur
Kashgar naar Daheyan: 1445 km / 18 uur (nachttrein)
Daheyan naar Turpan: 54 km / 1 uur
Turpan naar Liuyuan: 633 km / 4 uur (hogesnelheidstrein)
Liuyuan naar Dunhuang: 130 km / 2½ uur
Dunhuang naar Jiayuguan: 375 km / 5 uur
Jiayuguan naar Zhangye: 225 km/ 4 uur
Zhangye naar Xi’an: 1223 km / 17 uur (nachttrein)
Xi’an naar Beijing: 1200 km / 11 uur (nachttrein)
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is uiteraard bij benadering.

Uiterlijk 6 weken voor vertrek hebben we je correcte paspoortgegevens nodig i.v.m. het reserveren van de treintickets in China. Deze worden gereserveerd door onze agent refererende aan  je officiële voornaam zoals in het paspoort vermeld (meisjesnaam voor gehuwde vrouwen) en paspoortnummer. Indien deze niet correct worden ingevuld op de mijn.koningaap site, kan dit problemen ter plaatse veroorzaken daar de tickets niet wijzigbaar zijn en vaak niet opnieuw kunnen worden gereserveerd.

Accommodatie
Tijdens je reis van Tbilisi naar Beijing maak je in principe gebruik van hotels met twee- en driepersoonskamers met douche en wc op de kamer. Een ventilator of de airconditioning ontbreekt zelden. Je verblijf is in Georgië, Armenië, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan en Kirgizstan op basis van logies met ontbijt. Je verblijf in China is op basis van logies. In Kirgizstan zijn ook enkele diners inbegrepen in de reissom.

De accommodaties zullen van land tot land van niveau verschillen, afhankelijk van het ontwikkelingspeil van het toerisme. Het aanbod van accommodatie in de staten van de voormalige Sovjet-Unie is vrij beperkt en het prijsniveau verhoudt zich in onze ogen niet altijd tot de geleverde kwaliteit. Gelukkig is op veel plaatsen de situatie de laatste jaren beduidend verbeterd en kunnen we in steeds meer steden in sfeervolle guesthouses overnachten. In grote steden zul je echter nog rekening moeten houden met een verblijf in oude Sovjethotels. Met ander woorden: er wordt beslist hier en daar een beroep gedaan op je flexibiliteit.

Je overnacht in een joertenkamp in een echte Kirgizische joert in Tuura Suu en Son Kul. Je slaapt met 5 tot 8 personen in een joert (typische vilten nomadentent); het gedeelde sanitair is eenvoudig. Als je meegaat op één van de reizen in het voor- en najaar dan slaap je niet in zo’n joert (de kampen zijn in deze periode gesloten); je verblijft dan in een homestay in Bokonbaevo en Naryn. Ook in Akzu Djabagly, Tamchi en Tash Rabat verblijf je in een homestay. In de homestays en ook in Karakol is het sanitair gedeeld.

Enkele van de geplande hotels beschikken over een zwembad; fijn om de warmte van je af te spoelen! Dat geldt voor het hotel in Ashgabat. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er een ander hotels zonder zwembad gebruikt moet worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

De meeste hotels hanteren een 'check out' tijd van 12.00 uur 's middags (uiteraard zijn er uitzonderingen op zo'n lange reis). Om je verblijf comfortabeler te maken regelen we enkele 'dagkamers' voor de groep in Xi' an (dag 61), aangezien je op die dag pas aan het eind van de middag/ in de avond verder zult reizen. Je hebt zodoende de mogelijkheid om je nog even op te frissen. Het gebruik van de gedeelde dagkamers (gemiddeld 4 personen per kamer) is tot 18.00 uur.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via 'social media') contact met het thuisfront te houden. Enkele van de geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn, en regelmatig wegvalt. Let op: In China zijn o.a. Google, Whatsapp, YouTube en Facebook geblokkeerd. Je zou (in Nederland of België) de app WeChat kunnen downloaden voor contact met het thuisfront. Dit is een soort WhatsApp die in China wel werkt.

Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is het mogelijk om, daar waar mogelijk tijdens de reis, een éénpersoonskamer aan te vragen. Je betaalt daarvoor de éénpersoonskamertoeslag. Zo’n kamer is niet mogelijk tijdens de nachttreintrajecten, in de homestays en in de joertenkampen.

Op deze reis is het niet mogelijk een driepersoonskamer te boeken.

Vluchtinformatie

Vluchtinformatie

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Zwaarte van de reis

Zwaarte van de reis

Deze reis valt in categorie 3.

Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.

Tijdens de zeer afwisselende 65-daagse Zijderoute reis ontkom je niet aan meerdere lange reisdagen, soms door boeiend landschap, soms door eentonige woestijnvlaktes. Net zoals de landen waar je doorheen reist, zijn ook de accommodaties waarvan gebruikt maakt zeer afwisselend. Goede tot zeer goede hotels worden afgewisseld met eenvoudigere guesthouses en zelfs nomadische tenten en enkele nachttreinen. Grensovergangen verlopen vaak heel soepel, maar er is altijd een kans dat de bureaucratie de overhand neemt en het verlaten of binnenkomen in één van de landen langer duurt dan gehoopt. Toch is deze reis voor iedereen goed te doen zolang je maar over een flexibele instelling beschikt. Hierom valt deze reis in categorie 3. 

Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.

Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Reisbegeleiding

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.

Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.

Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.

Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.

Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.

Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Bewust op reis

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!

Local Impact Score

Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.

De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.

De Local Impact Score van deze reis is: 90


Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op FeelingResponsible.org.
Bijkomende kosten en zakgeld

Bijkomende kosten en zakgeld

Zakgeld / Bijkomende kosten
Voor Turkmenistan moet aan de grens ook nog een permit gekocht worden, waarvoor je een pasfoto nodig hebt en 12 USD (cash) moet worden betaald. Vergeet dit dus niet mee te nemen!

Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.

De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt circa €150,-.
Landarrangement

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.



Omdat de prijs van een landarrangement per vertrekdatum kan verschillen, is deze prijs op aanvraag. Voor nadere informatie kun je contact opnemen met ons kantoor.
Verzekeringen

Verzekeringen

Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.

Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.

Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.

Veilig op reis

Veilig op reis

Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisoranisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.

Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VSR.

Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.


Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Armenië Veelgestelde vragen over China Veelgestelde vragen over Georgie Veelgestelde vragen over Iran Veelgestelde vragen over Kazachstan Veelgestelde vragen over Kirgizië Veelgestelde vragen over Oezbekistan Veelgestelde vragen over Turkmenistan Veelgestelde vragen over Zijderoute
Landinformatie

Landinformatie

Meer informatie over Armenië Meer informatie over China Meer informatie over Georgie Meer informatie over Iran Meer informatie over Kazachstan Meer informatie over Kirgizië Meer informatie over Oezbekistan Meer informatie over Turkmenistan Meer informatie over Zijderoute
Verder nog belangrijk

Verder nog belangrijk

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring Nederland, Shoestring International).

Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Laatste Nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. 

Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden arrangement, betaal je geen wijzigingskosten.

Reisvaccinaties aan huis
Het is altijd belangrijk om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie is de grootste aanbieder van vaccinaties aan huis. Haar gespecialiseerde artsen komen ook 's avonds of in het weekend bij jou thuis om reisvaccinaties te zetten. Bovendien geven de artsen jou tips en advies om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie brengt geen extra kosten in rekening voor de service aan huis en haar prijzen zijn vergelijkbaar met de GGD. Vaak worden de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar.

Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

Adres

Bezoekadres Koning Aap

Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent

Email

[email protected]

Telefoon

09-2341311

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.

Openingstijden

Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur

Afspraak met een landenspecialist

Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Ja, voor een aantal van deze bestemmingen is een visum nodig voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit. 

Binnenkort volgt er meer informatie over de visum procedure van deze reis. Onze partner Visa4Travel helpt je in de tussentijd graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

 

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Accommodatie en transport

Vervoer
De gehele tocht van Tbilisi naar Beijing leggen we over land af! Om optimaal te kunnen genieten van al het fraais wat er onderweg te zien is, maak je overwegend gebruik van eigen vervoer. Over het algemeen zullen dat kleine (mini- of midi)bussen zijn, soms twee minibusjes en soms een grote bus. In Georgië. Armenië, Iran, Turkmenistan en Oezbekistan zijn de bussen overwegend airconditioned. In Kirgizstan wordt afhankelijk van de groepsgrootte en de weersomstandigheden gebruik gemaakt van minibusjes of een grote bus. Soms wordt er een 6WD truckbus ingezet. Flexibiliteit in dit opzicht is een vereiste, je reist telkens weer met andere bussen.

Voor optionele excursies huren we ter plaatse eigen vervoer of sluiten we ons aan bij een excursie die ter plekke wordt aangeboden. Dit gebeurt in overleg met de deelnemers van de groep.

Vanaf Kashgar worden de (lange) trajecten per trein afgelegd. Je slaapt in China op de nachttreintrajecten in de hardsleeper klasse. In de slaapwagon zijn open compartimenten met zes bedden (met beddengoed) boven elkaar. Op elk rijtuig bevinden zich toiletten en wastafels. In de trein bevindt zich meestal een restauratiewagen, waar je kunt lunchen en dineren. Ook worden maaltijddozen rondgebracht in de wagons. De maaltijden op de trein zijn niet bij de prijs van het treinkaartje inbegrepen.

LET OP: de treinkaartjes worden gereserveerd op basis van je paspoortgegevens. Zorg dus dat deze up to date zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je mijn.site.

NB: Mocht je in China per trein in de comfortabelere softsleeper klasse willen reizen (tegen meerkosten), dan kun je dit opgeven bij je boeking. In de slaapwagon met de softsleeper klasse zijn gesloten compartimenten met 4 bedden per compartiment (met beddengoed) boven elkaar. Door omstandigheden in het hoogseizoen kan het zijn dat er op een traject geen softsleeper beschikbaar is. In dat geval wordt het niet genoten softsleeper traject bij thuiskomst teruggegeven. Op deze reis kan de softsleeper-klasse worden bijgeboekt op de 3 trajecten Kashgar - Daheyan (Turpan Train Station) / Jiayuguan-Xi'an / Xi'an - Beijing. Let wel op dat reizigers die een softsleeper hebben geboekt in een andere compartment terecht kunnen komen dan reizigers die voor een hardsleeper hebben gekozen.


Vanzelfsprekend kan de lokale situatie aanleiding geven tot veranderingen in de route. Wegwerkzaamheden en overstromingen kunnen daar de oorzaak van zijn. We doen dan uiteraard ons best om een zo goed mogelijke andere route te vinden.

Onderweg zal je meerdere malen de gelegenheid hebben tot een picknick-lunch. Om zo min mogelijk afval te produceren, verzoeken we alle deelnemers zelf een bordje en bestek mee te nemen wat tijdens deze picknick-lunches kan worden gebruikt.

De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.

Reisafstanden
Tbilisi naar Kutaisi via Gori: 275 km/ 4,5 uur
Kutaisi naar Vardzia via Borjomi en Khertvisi: 240 km/ 5 uur
Vardzia naar Georgisch-Armeense grens: 85 km/ 2 uur en 15 minuten
Georgisch-Armeense grens naar Gyumri: 50 km/ 1 uur
Guymri via Aruch en Amberd Fort naar Yerevan: 170 km/ 3 uur
Yerevan via Khor Virab, Garni en Geghard naar Yerevan: 180 km/ 3 uur 
Yerevan via Sevan en Noravank naar Dzjermuk: 270 km/ 4 uur
Dzjermuk via Carahenge, Tatev en Khndzoresk naar Goris 150 km/ 4 uur
Goris naar Iraanse grens: 160 km/ 4 uur
Iraans grens via Sint Stefanus naar Tabriz:
Tabriz via Kandovan naar Takab: 320 km / 5 uur
Takab naar Takht-e-Soleyman : 42 km/ 1,5 uur
Takab naar Sanandaj: 185 km/ 4 uur
Sanandaj naar Hamadan: 325 km / 5 uur
Hamadan via Ghom naar Kashan: 410 km / 6 à 7 uur
Kashan naar Isfahan: 325 km / 5 uur
Isfahan naar Shiraz: 485 km / 7 uur
Shiraz via Pasargad naar Yazd: 450 km / 7 uur
Yazd naar Tabas: 450 km / 7 uur
Tabas naar Mashad: 550 km / 8 uur
Mashad naar Ashgabat: 220 km / 3 uur
Ashgabat via oud-Merw naar Mary: 420 km / 6 tot 8 uur
Mary naar Buchara: 375 km / 6 uur
Buchara via Shachrisabz naar Samarkand: 470 km / 8 uur
Samarkand naar Tashkent: 350 km / 5 uur
Tashkent naar Akzu Djabagly: 280 km / 5 à 6 uur
Akzu Djabagly naar Bishkek: 350 km / 6 à 7 uur
Bishkek via Burana-toren naar Tamchi: 240 km / 4 à 5 uur
Tamchi naar Karakol: 180 km / 3½ uur
Karakol naar Tuura Suu: 220 km / 6 à 7 uur
Tuura Suu naar Son Kul: 300 km / 6 à 7 uur
Son Kul naar Tash Rabat: 300 km / 6 à 7 uur
Tash Rabat naar Kashgar: 295 km / 5 uur
Kashgar naar Daheyan: 1445 km / 18 uur (nachttrein)
Daheyan naar Turpan: 54 km / 1 uur
Turpan naar Liuyuan: 633 km / 4 uur (hogesnelheidstrein)
Liuyuan naar Dunhuang: 130 km / 2½ uur
Dunhuang naar Jiayuguan: 375 km / 5 uur
Jiayuguan naar Zhangye: 225 km/ 4 uur
Zhangye naar Xi’an: 1223 km / 17 uur (nachttrein)
Xi’an naar Beijing: 1200 km / 11 uur (nachttrein)
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is uiteraard bij benadering.

Uiterlijk 6 weken voor vertrek hebben we je correcte paspoortgegevens nodig i.v.m. het reserveren van de treintickets in China. Deze worden gereserveerd door onze agent refererende aan  je officiële voornaam zoals in het paspoort vermeld (meisjesnaam voor gehuwde vrouwen) en paspoortnummer. Indien deze niet correct worden ingevuld op de mijn.koningaap site, kan dit problemen ter plaatse veroorzaken daar de tickets niet wijzigbaar zijn en vaak niet opnieuw kunnen worden gereserveerd.

Accommodatie
Tijdens je reis van Tbilisi naar Beijing maak je in principe gebruik van hotels met twee- en driepersoonskamers met douche en wc op de kamer. Een ventilator of de airconditioning ontbreekt zelden. Je verblijf is in Georgië, Armenië, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan en Kirgizstan op basis van logies met ontbijt. Je verblijf in China is op basis van logies. In Kirgizstan zijn ook enkele diners inbegrepen in de reissom.

De accommodaties zullen van land tot land van niveau verschillen, afhankelijk van het ontwikkelingspeil van het toerisme. Het aanbod van accommodatie in de staten van de voormalige Sovjet-Unie is vrij beperkt en het prijsniveau verhoudt zich in onze ogen niet altijd tot de geleverde kwaliteit. Gelukkig is op veel plaatsen de situatie de laatste jaren beduidend verbeterd en kunnen we in steeds meer steden in sfeervolle guesthouses overnachten. In grote steden zul je echter nog rekening moeten houden met een verblijf in oude Sovjethotels. Met ander woorden: er wordt beslist hier en daar een beroep gedaan op je flexibiliteit.

Je overnacht in een joertenkamp in een echte Kirgizische joert in Tuura Suu en Son Kul. Je slaapt met 5 tot 8 personen in een joert (typische vilten nomadentent); het gedeelde sanitair is eenvoudig. Als je meegaat op één van de reizen in het voor- en najaar dan slaap je niet in zo’n joert (de kampen zijn in deze periode gesloten); je verblijft dan in een homestay in Bokonbaevo en Naryn. Ook in Akzu Djabagly, Tamchi en Tash Rabat verblijf je in een homestay. In de homestays en ook in Karakol is het sanitair gedeeld.

Enkele van de geplande hotels beschikken over een zwembad; fijn om de warmte van je af te spoelen! Dat geldt voor het hotel in Ashgabat. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er een ander hotels zonder zwembad gebruikt moet worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

De meeste hotels hanteren een 'check out' tijd van 12.00 uur 's middags (uiteraard zijn er uitzonderingen op zo'n lange reis). Om je verblijf comfortabeler te maken regelen we enkele 'dagkamers' voor de groep in Xi' an (dag 61), aangezien je op die dag pas aan het eind van de middag/ in de avond verder zult reizen. Je hebt zodoende de mogelijkheid om je nog even op te frissen. Het gebruik van de gedeelde dagkamers (gemiddeld 4 personen per kamer) is tot 18.00 uur.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via 'social media') contact met het thuisfront te houden. Enkele van de geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn, en regelmatig wegvalt. Let op: In China zijn o.a. Google, Whatsapp, YouTube en Facebook geblokkeerd. Je zou (in Nederland of België) de app WeChat kunnen downloaden voor contact met het thuisfront. Dit is een soort WhatsApp die in China wel werkt.

Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is het mogelijk om, daar waar mogelijk tijdens de reis, een éénpersoonskamer aan te vragen. Je betaalt daarvoor de éénpersoonskamertoeslag. Zo’n kamer is niet mogelijk tijdens de nachttreintrajecten, in de homestays en in de joertenkampen.

Op deze reis is het niet mogelijk een driepersoonskamer te boeken.

Vluchtinformatie

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. In sommige gevallen wordt er vertrokken vanuit Schiphol en worden de prijzen hierop gebaseerd. Reizigers dienen in dit geval zelf van en naar Schiphol te gaan en staan ook in voor deze kosten. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.

Zwaarte van de reis

Deze reis valt in categorie 3.

Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.

Tijdens de zeer afwisselende 65-daagse Zijderoute reis ontkom je niet aan meerdere lange reisdagen, soms door boeiend landschap, soms door eentonige woestijnvlaktes. Net zoals de landen waar je doorheen reist, zijn ook de accommodaties waarvan gebruikt maakt zeer afwisselend. Goede tot zeer goede hotels worden afgewisseld met eenvoudigere guesthouses en zelfs nomadische tenten en enkele nachttreinen. Grensovergangen verlopen vaak heel soepel, maar er is altijd een kans dat de bureaucratie de overhand neemt en het verlaten of binnenkomen in één van de landen langer duurt dan gehoopt. Toch is deze reis voor iedereen goed te doen zolang je maar over een flexibele instelling beschikt. Hierom valt deze reis in categorie 3. 

Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.

Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.

Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.

Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.

Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.

Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.

Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!

Local Impact Score

Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.

De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.

De Local Impact Score van deze reis is: 90


Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op FeelingResponsible.org.

Bijkomende kosten en zakgeld

Zakgeld / Bijkomende kosten
Voor Turkmenistan moet aan de grens ook nog een permit gekocht worden, waarvoor je een pasfoto nodig hebt en 12 USD (cash) moet worden betaald. Vergeet dit dus niet mee te nemen!

Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.

De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt circa €150,-.

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.



Omdat de prijs van een landarrangement per vertrekdatum kan verschillen, is deze prijs op aanvraag. Voor nadere informatie kun je contact opnemen met ons kantoor.

Verzekeringen

Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.

Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.

Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.

Veilig op reis

Koning Aap is aangesloten bij de VVR. Op de reizen van Koning Aap zijn de Algemene en Bijzondere Reisvoorwaarden van toepassing op de contracten tot reisoranisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994.

Conform art. 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling is Koning Aap door Amlin Europe nv, bijhuis België, verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door VSR.

Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.


Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Armenië Veelgestelde vragen over China Veelgestelde vragen over Georgie Veelgestelde vragen over Iran Veelgestelde vragen over Kazachstan Veelgestelde vragen over Kirgizië Veelgestelde vragen over Oezbekistan Veelgestelde vragen over Turkmenistan Veelgestelde vragen over Zijderoute

Landinformatie

Meer informatie over Armenië Meer informatie over China Meer informatie over Georgie Meer informatie over Iran Meer informatie over Kazachstan Meer informatie over Kirgizië Meer informatie over Oezbekistan Meer informatie over Turkmenistan Meer informatie over Zijderoute

Verder nog belangrijk

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring Nederland, Shoestring International).

Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Laatste Nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. 

Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden arrangement, betaal je geen wijzigingskosten.

Reisvaccinaties aan huis
Het is altijd belangrijk om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie is de grootste aanbieder van vaccinaties aan huis. Haar gespecialiseerde artsen komen ook 's avonds of in het weekend bij jou thuis om reisvaccinaties te zetten. Bovendien geven de artsen jou tips en advies om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie brengt geen extra kosten in rekening voor de service aan huis en haar prijzen zijn vergelijkbaar met de GGD. Vaak worden de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar.

Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

Bezoekadres Koning Aap

Koningin Elisabethlaan 45
9000 Gent

Email

[email protected]

Telefoon

09-2341311

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar:

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op +32 (0)9-234 13 11. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.

Openingstijden

Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 09-13 en 14-17 uur

Afspraak met een landenspecialist

Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.